De boot

We vertrekken op een OVNI36, een aluminium boot met midzwaard. Voor onze zoektocht naar een boot hadden we een lijst van eisen, maar het mocht natuurlijk ook niet te duur worden. Eerst keken we alleen naar stalen scheepjes van een meter of 13, liefst met midzwaard en 3 hutten. Ook zo compleet mogelijk uitgerust voor een lange tocht want veel tijd om te klussen was moeilijk vrij te maken met onze twee schattige meisjes. De spoeling bleek wat dun en dus gingen we ook naar aluminium boten kijken, deze zijn over het algemeen wat duurder maar wel onderhoudsarmer en afhankelijk van de dikte van de romp net zo robuust als staal. Ook moest hij makkelijk door één persoon te varen zijn, dat betekend dat alle zeilen vanuit de kuip te bedienen zijn. Dit omdat zeilen met een gezin neerkomt op solozeilen met publiek.

We bekeken een stuk of 10 boten verspreid door Nederland. We bezochten expres ook boten die buiten ons budget lagen of niet helemaal aan onze eisen voldeden en kwamen er op die manier steeds beter achter wat we wel en niet wilde. Eén stalen Koopmans 40 bezochten we zelfs 3 keer, maar op het moment dat we een bod wilde uitbrengen bleek hij net verkocht. Deze OVNI36 stond al een tijdje te koop maar had onze interesse nog niet gewekt omdat hij op papier wat klein is, 36 feet is nog geen 11 meter en wij zochten tussen de 12 en 15. In werkelijkheid blijkt hij 12 meter lang en omdat hij relatief breed is en efficiënt is ingedeeld, voelt hij toch groter dan veel boten die we eerder hebben bezichtigd. Daarnaast is hij erg licht vanbinnen, bij veel andere boten daal je toch een beetje af in een donkere kelder als je naar binnen stapt, maar als je echt gaat wonen op je boot is het toch ook wel belangrijk dat het gezellig is binnen. Helaas heeft hij niet de gewenste 3 hutten, maar 2. De meiden zullen dus een hut moeten delen. Wel kunnen er in het vooronder twee kleine kinderbedjes bijgemaakt worden, zodat we toch gasten kunnen ontvangen en zijn er slaapplaatsen op de banken. Het voordeel van een kleinere boot is dan weer dat je minder liggeld betaald in de haven omdat dit vaak per meter gaat.

Wij wilden graag een boot met midzwaard, niet de meest voordehand liggende keus om een oceaan mee over te steken. Maar het vergroot het vaargebied enorm. Met midzwaard uit, steken we “gewoon” 2 meter maar opgehaald slechts 70 cm. Met zo’n diepgang kun je praktisch alle havens in, langer doorvaren op getijdegebieden (zoals de wadden) of een rivier opvaren. Ook kun je ermee droogvallen, een leuke ervaring, met de lemmeraak hebben we dit ook regelmatig gedaan. Ook als je per ongeluk vast komt te liggen is er niks aan de hand. En natuurlijk kunnen we hem af en toe het strand op varen om de onderkant eens schoon te schrobben.

Deze boot is al eerder een eind van huis geweest, de vorige eigenaren zijn er 3 jaar lang mee onderweg geweest in het Caribisch gebied en hebben 2 keer de Atlantische oversteek gemaakt. De boot is daarom al aardig voorzien, en geschikt voor de oversteek. Echter willen we nog wel wat aanpassingen maken, o.a. om de boot zoveel mogelijk zelfvoorzienend te maken, ons verlanglijstje:

  • Watermaker
  • Windvaanbesturing
  • Grotere buiskap
  • Bijboot met elektrische motor
  • Betere zonnepanelen
  • Elektrisch kookstel i.p.v. gas

We kijken ook naar hybride-motoren maar omdat dit wel erg kostbaar is staat het niet bovenaan het lijstje.