IJsland!!!

Ik zit dit blog te typen in het vliegtuig naar Vancouver. Onder ons kun je Groenland zien met prachtige sneeuwvelden, gletsjers en drijvende ijsschotsen in zee. Afgelopen donderdag (18 juli) zijn we vertrokken naar IJsland. Vanaf Rheden namen we de trein naar schiphol en het werd nog even spannend of we op tijd zouden zijn want de directe trein van Arnhem naar schiphol had een aanrijding gehad en reed niet, daardoor moesten we helemaal over Den Bosch. Maar het ging goed, net aan. Met 2 uur en 45 minuten vliegen ben je al in IJsland! Je kan er zelfs met de auto naartoe als je de ferry neemt vanaf Denemarken. De eerste nacht brachten we door in een guesthouse op een industrie terrein. Niet de meest romantische plek maar gekozen omdat het dicht bij het verhuur bedrijf was en we zo de volgende ochtend niet te veel tijd kwijt waren met ophalen van de kampeer auto. Het Guesthouse was prima. Simpele kamer en gedeelde badkamer en keuken. Er zaten vooral veel aziaten waarvan ik denk dat ze in de omgeving werken.. De falafel salade van Iceland air in het vliegtuig was echt niet te eten dus nog even snel naar de domino’s en lekker pizza eten op de kamer. Het water stonk er naar zwavel maar dat is normaal hier. Vooral die ochtend toen iedereen gedouched had rook het hele guesthouse naar rotte eieren haha. sowieso hangt er een beetje een zwavel lucht over het hele eiland, maar ik ben zo verkouden van de vliegtuig airco dat ik het lekker toch niet meer ruik.

Op dag één de kampeerauto opgehaald. Dat ging allemaal vlot, en er was een weggeef plank waar mensen hun ongebruikte boodschappen achterlieten. Super handig hehe! Gelijk de helft van mn boodschappenlijstje binnen, scheelt weer, IJsland is bepaald niet goedkoop. De auto was een soort volkwagen caddy (maar dan van Dacia) waar een bedje in zat en een soort zelf ingebouwde constructie waar we op konden koken. Dat is ook eigenlijk alles wat je nodig hebt, zeker als je maar een paar dagen gaat. Bij uitzondering had ik de route van te voren al helemaal uitgestippeld. We hadden maar een paar dagen en dan wil je niet daar terplekke nog van alles uit moeten vogelen. Het mooie aan IJsland is dat, als je van natuur houd, je heel veel fantastische dingen kan zien in een paar dagen tijd. Alles ligt relatief dicht bij elkaar en meestal op 5 a 10 min. lopen van de hoofdweg. Auto rijden daar is goed te doen. Na de auto vol met boodschapjes gegooid te hebben zijn we eerst naar Þingvellir NP gereden. Daar ligt de breuklijn van de Noord-Amerikaanse en Euraziatische plaat. Vervolgens doorgereden naar Geysir… je weet wel, die enorme geiser! Heel toeristisch maar fantastisch om te zien. Helemaal in een scheur gelegen omdat het ons maar niet lukte een selfie te maken met de spuwenden Geysir op de achtergrond zonder toch verbaasd te kijken. Daarna naar Gullfoss. De meest fantastische waterval die ik ooit heb gezien. In Noorwegen en Marokko zagen we al eens hele hoge, en prachtige, watervallen maar deze was vooral heel breed en wild. Onderaan verdween het water in een gigantische kloof. Na Gullfoss reden we richting het zuiden naar Kerid. Een ingestorte vulkaan met een mooi kratermeer en lava in allerlei kleuren. Om vervolgens bovenop een kliff naar de papegaaiduikers te kijken die op een neer vlogen om vis te halen en soms maar een paar meter naast ons landde. Er waren ook prachtige zwarte stranden en basalt kolommen in zee. We sliepen in Vik. Wat volgens een vriendin een bruisende stad zou moeten zijn waar je ’s avonds nog wat kan drinken. Wij hebben niet meer gezien dan een camping en een paar huisjes. Ergens hebben we Vik gemist of zijn we niet ver genoeg doorgereden. Daar dan maar eten gemaakt, helemaal ingesnoerd in een trui vanwege de vliegen. Anyway, slapen ging daar ook prima ook al wordt het niet echt donker. We waren veel te moe van alle indrukken om daar last van te hebben. Al die kleine stukjes lopen tikken op het eind van de dag best aan. Mijn stappenteller (jaja ) telde aan het eind van de dag 16000 stappen (ongeveer 12km).

De volgende dag reden we een stuk terug over dezelfde weg en zagen dat we langs een prachtige gletsjer waren gereden die we de dag ervoor door de bewolking hadden gemist! Omdat het zonnig was nog maar een keer langs de puffins zodat Erik nog even kon fotograferen. Vervolgens naar nog een enorme waterval, Sollfuss. Waar Erik z’n schoenen uit trok en zo het ijskoude water in liep om de mooiste plek te vinden om te fotograferen (wat schreef ik ook al weer over uit de hand gelopen hobby?) Hij heeft er iig een aantal japanse toeristen mee vermaakt haha. Doorgereden naar een gletsjer met een prachtig meer waar ijsschotsen in dreven. Heel verleidelijk om in te kanoën maar dat mag natuurlijk niet zonder begeleiding enzo.. ( vanwege afbrekende stukken ijs). Wel heel indrukwekkend om te zien. En natuurlijk gebadderd in een thermaal badje. Niet de blue lagoon want die vonden we te toeristisch en duur (en Erik houd stiekem niet van modder haha), maar een door dezelfde vriendin aangeraden pool ergens tussen de bergen. Je moest er wel een stukje voor wandelen maar dan heb je wel wat, dat het omkleed huisje dat er bij zat er uitzag als een krot maakte het eigenlijk alleen nog maar mooier. Aan het eind van de middag, naar een thermofield met nog meer geisers en ik kon er een voetenbadje nemen in de warme modder. Je kon er ook een ei koken in de geysir en brood eten, gebakken in een thermale oven. Aan het eind van de dag helemaal uitgeput neergestreken op een schitterende (gratis) camping aan zee, midden tussen een kolonie sternen die Erik aanvielen toen hij te dichtbij kwam om ze te fotograferen hihihi.

Wat een land IJsland, zo mooi! Voor alle mensen die nou denken “oh daar wil ik ook altijd nog een keer naartoe” Doe het gewoon! Alleen al om er doorheen te rijden is fantastisch. Overal zijn lavavelden met bloemen, bergen en kliffen met watervalletjes, het landschap en de vegetatie veranderen voortdurend onderweg, en wij hebben eigenijk nog maar een klein deel gezien. Ja het is duur en toeristisch, maar als je een beetje doorzoekt zijn er altijd wel betaalbare manieren. Als je langer dan een week gaat is het waarschijnlijk goedkoper om met je eigen tentje/auto of camper te gaan want huren is best prijzig. En je hoeft natuurlijk niet in het hoogseizoen te gaan, schouder seizoenen zijn ook leuk en nog niet zo koud.

Vanmorgen voor we vlogen nog even koffie gedronken in Reykjavik, maar die stad stelt eigenlijk niet zo veel voor. Of het komt omdat het een zondag morgen is. De koffie stelt hier trouwens ook niet zo veel voor, dat is een beetje jammer. Overal is het een slappe bak, sommige bakkies leken zelfs meer op thee dan koffie. Na dagen slappe bakken drinken hadden we onze hoop gericht op de hippe hipster tentjes met overdreven vriendelijke Amerikaanse serveersters in Reykjavik, maar zelfs daar was het niet te hachelen haha. Gelukkig kregen we een gratis refill, jeej ahum. Op naar Vancouver!